Blog
Restauració de Laca Namban al Museo de Navarra
El 16 i 17 de febrer d’aquest any vam assistir a unes jornades tècniques de Laca Namban que ha organitzat el Museo de Navarra. Aquest va ser el colofó a una feina que dura des del 2013 quan es comença la restauració d’un conjunt de peces d’aquesta especialitat i que acaba en la seva exhibició a la exposició temporal Laca Namban, brillo de Japón en Navarra, que va acabar aquest febrer.
La Laca Namban és produeix al Japó per lacadors locals però al gust de les persones d’occident. La seva decoració acostuma a ser molt carregada amb sensació d’horror vacui i hi predomina la tècnica maki-e (dibuixos amb pols d’or o plata) i el raden (nacre). Es tracta de laca urushi realitzada de forma gaire bé industrial amb resultats molt efectistes. Avui sabem que les peces Namban tenen poques capes de laca (5 o 10) comparades amb les obres destinades al mercat japonès (20 o més). Segons Yayoi Kawamura historiadora de la Universitat d’Oviedo i especialitzada en Art Oriental, els creadors d’aquests objectes, que es van importar a occident entre 1545 y 1649, mai s’haurien imaginat que podrien perdurar tants anys.
En el procés de restauració de les peces es van efectuar anàlisis químics i van rebre l’assessorament d’un equip d’experts japonesos que van estudiar les peces.
Durant les jornades es van descriure amb detall tots els processos i els materials utilitzats. Davant el desconeixement pràctic de la laca urushi per part dels restauradors, es van decantar per aplicar tècniques i materials occidentals dels que si que coneixien la manipulació i el comportament.
En canvi, Barcelona té molta tradició en la execució de laca urushi des de principis del segle XX. Actualment tenim lacadors professionals, hereus del mestratge de Ramon Sarsanedas que va impartir cursos a l’Escola Massana.
Vaig assistir a les jornades de Pamplona acompanyada de dues lacadores expertes que van qüestionar la no utilització de laca urushi en les restauracions del conjunt Namban. Sabem que aquest material, tan estable i durador, és a vegades, incompatible amb altres productes actuals. Per això nosaltres optem sense dubtar-ho per utilitzar l’urushi i els seus derivats en totes les restauracions d’aquesta especialitat. Creiem que els restauradors haurien de compartir els coneixements i l’assessorament d’aquests lacadors professionals.
A l’article de la revista Estudi del moble nº21 “Peculiaritats de la restauració de la laca oriental”, vam aprofundir sobre el tractament d’aquest material i els diferents criteris que s’hi apliquen.
Més informació a:
Article "Peculiaritats de la restauració de laca oriental" revista Estudi del moble 21
http://www.urushibarcelona.com http://lacahiro.blogspot.com.es